handel styl życia towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse

Pizza, kebab, a może owoce morza – ile wydajemy w restauracjach? (wideo)

Jak pokazują wyniki najnowszego badania „Polska na Talerzu 2018”, Polacy chętnie odwiedzają różnego rodzaju restauracje, w których zostawiają coraz więcej pieniędzy. Liczy się smak potraw i chęć poznawania nowych smaków, za które jesteśmy w stanie zapłacić od 10 od 70 złotych.

 

Największą popularnością wśród badanych cieszą się zdecydowanie pizzerie (69%), lokale typu fast food (59%) oraz restauracje (53%) – te trzy rodzaje lokali pozostają w ścisłej czołówce od lat. Wysoko w rankingu utrzymują się także miejsca serwujące kebaby, lokalne bary i puby, nie obserwujemy natomiast wzrostu zainteresowania food truckami, sushi barami czy targami śniadaniowymi i nocnymi. Można wysunąć wniosek, że preferencje Polaków co do rodzajów odwiedzanych lokali nie ulegają zmianie.

 

Czynnikiem decydującym o powrocie do lokalu jest smak (66% respondentów wskazało taką odpowiedź) i ceny (49%). Do obsługi w lokalu wagę przywiązuje 29% badanych, a do  lokalizacji – 22%. Niewielkie znaczenie ma także wystrój i klimat lokalu, urozmaicone menu czy osoba szefa kuchni.

 

"Ponad 60% badanych odwiedza restauracje w tygodniu i w weekendy. Zauważam, że w ten sposób rekompensujemy sobie po części czas spędzony w pracy, poświęcony na nasze obowiązki. To jest właśnie moment, w którym chcemy skorzystać z tego wszystkiego, co oferują nam restauracje" – Robert Ciechomski, Manager Grupy Klientów HoReCa, MAKRO Polska.

 

Wyniki ósmej edycji badania przeprowadzonego przez MAKRO wskazują również, że najwięcej badanych (28%) odwiedza lokale gastronomiczne 2-3 razy w miesiącu. 22% respondentów robi to raz na miesiąc, a 21% – raz na 2-3 miesiące. Większość badanych odwiedza lokale gastronomiczne zarówno w dni robocze, jak i w weekendy (61%). Internauci wydają mniej na posiłki w lokalach i restauracjach w ciągu tygodnia roboczego niż w weekend. W tygodniu 68% respondentów płaci za posiłek miedzy 11 a 40 zł, podczas gdy w weekendy wydatki rzadko wynoszą mniej niż 20 zł, a 65% badanych wydaje między 21 a 70 zł. Posiłki w ciągu tygodnia mają zapewne przede wszystkim zaspokoić głód, podczas gdy w weekendy mają charakter również towarzyski, co może motywować do przeznaczenia na nie większych kwot.

 

"Jak wynika z raportu przygotowanego przez MAKRO, w Polsce wydajemy między 10 a 40 zł na posiłek. Wiele zależy od regionu, restauracji, budżetu, ale też od pory dnia – np. tanie oferty lunchowe. Więcej wydajemy w weekend,  średnio 10 zł więcej na osobę i podejrzewam, że ma to związek z weekendowym piciem alkoholu" – mówi Maciej Żakowski, Restaurant Week.

 

W badaniu „Polska na Talerzu 2018” zapytano również o najchętniej wybierane rodzaje kuchni. Na pierwszym miejscu znalazła się kuchnia polska (79%), a na drugim – kuchnia włoska, która zanotowała  jednak duży spadek (56% w 2018 roku versus 81% w roku 2017). Na popularności w stosunku do 2017 roku straciły także kuchnia arabska (28% vs 51%) i amerykańska (34% vs 63%). Niewielkim zainteresowaniem cieszą się również dania wegetariańskie i wegańskie.


Głównym powodem wyboru danej kuchni jest smak potraw (58%), rzadziej chęć poznania nowych smaków (33%), dostępność danej kuchni (26%) czy ceny potraw (25%). Tylko 8% badanych odpowiedziało, że ważne są aspekty zdrowotne posiłków (np. to, że są bezglutenowe czy wegetariańskie).

 

kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie