styl życia praca sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Zarabiamy coraz więcej, ale wciąż nie chcemy o tym rozmawiać

16.07.2018 | redakcja infoWire.pl

Średnia płaca w pierwszym kwartale 2018 r. wynosiła w Polsce 4620 zł brutto. To o 6 p.p. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. 3500 zł to z kolei wartość mediany – połowa Polaków zarabiała od tej kwoty więcej, a połowa mniej. Ciągle mamy jednak duże rozwarstwienie zarobków pomiędzy różnymi grupami zawodowymi, regionami, a także ze względu na płeć. Być może jest to jedna z przyczyn, dla których mówimy o swoich wynagrodzeniach tak rzadko.

Zarobki lubią ciszę?

Jak wynika z badania GfK przeprowadzonego na zlecenie International Personal Finance, co piąty dorosły Polak nie rozmawia z nikim o swoich zarobkach, a 43% – tylko z najbliższymi, np. mężem lub żoną. Spośród mieszkańców pozostałych badanych krajów (Hiszpanii, Węgier, Rumunii, Czech i Meksyku) bardziej powściągliwi pod tym względem są jedynie Meksykanie. Najmniej oporów przed mówieniem o swoich wynagrodzeniach mają Rumuni.

Młodsi chętniej

Jeśli chodzi o Polaków, niechętnie o swoich zarobkach i sytuacji finansowej rozmawiają zwłaszcza osoby w wieku od 35 do 54 lat. Młodsze pokolenie jest nieco bardziej otwarte. W grupie osób między 18. a 34. rokiem życia tematu wynagrodzeń nie porusza z nikim tylko 13% respondentów.

Wynagrodzenie nie tak istotne

„W naszej kulturze status materialny […] częściej pokazujemy przez to, co posiadamy, niż – ile zarabiamy. Dlatego zdarza się, że bierzemy pożyczki, wyznajemy zasadę »zastaw się, a postaw się«. Wówczas świecimy blaskiem tych rzeczy czy usług, które nabyliśmy, i one świadczą o naszej pozycji społecznej, a nie to, ile zarabiamy” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

W ogłoszeniu o pracy to rzadkość

Warto przy tym zauważyć, że informacje o zarobkach bardzo rzadko pojawiają się również w ogłoszeniach o pracy. A jeżeli już – to zwykle dotyczy to stanowisk mniej płatnych. W przypadku tych dobrze opłacanych, informacji o wynagrodzeniu trzeba szukać ze świecą.

Tak samo jak z zarobkami

Podobnie jak z wynagrodzeniami rzecz ma się z produktami finansowymi – także ten temat poruszamy w rozmowach niechętnie. Jedynie 15% z nas przed jakimiś produktami przestrzega, a blisko co piąta osoba jakieś rekomenduje. 23% badanych w ogóle nie dzieli się opiniami o produktach finansowych z innymi.

załączniki