ekonomia/biznes/finanse

Bycie liderem zobowiązuje

07.06.2018 | Żywiec Zdrój S.A.

Dążąc do zyskownego wzrostu, Żywiec Zdrój S.A. zainwestował 27 mln zł w programy społeczne i lokalną infrastrukturę.

 

Pozytywny wpływ Żywiec Zdrój S.A. na kondycję społeczno-gospodarczą w Polsce, zarówno w ujęciu ogólnopolskim jak i lokalnym, to konsekwentnie realizowane działania prowadzone w ramach strategii zrównoważonego rozwoju firmy. Ich przykładem jest współpraca producenta z lokalnymi władzami i organizacjami
w województwach: śląskim i zachodniopomorskim.

 

Żywiec Zdrój S.A. wspiera regiony, w których prowadzi działalność, nie tylko finansowo, ale także działając na rzecz rozwoju środowiska czy angażując się w rozwiązywanie istotnych, lokalnych problemów. Wszystkie działania zostały podsumowane we właśnie opublikowanym pierwszym raporcie wpływu firmy – „Zdrowiej i po stronie natury”, opracowanym przez firmę doradczą Deloitte.

- Obecnie Żywiec Zdrój to największy producent na rynku napojów bezalkoholowych[1]. Odpowiadamy za co czwartą sprzedaną w Polsce butelkę wody[2] - mówi Frédéric Guichard, prezes zarządu Żywiec Zdrój S.A. – ale nie stało się to z dnia na dzień. To efekt konsekwentnie prowadzonych działań i bliskiej, partnerskiej współpracy z mieszkańcami gmin, w których prowadzimy działalność oraz ich władzami, jak również z naszymi partnerami biznesowymi.

Rynek wody butelkowanej w Polsce rośnie nieprzerwanie od kilku lat i nadal odznacza się potencjałem. Polacy coraz chętniej sięgają po wodę, co widać w danych rynkowych – pierwszy kwartał 2018 okazał się lepszy niż rok wcześniej, mimo niższych temperatur powietrza w stosunku do porównywanego okresu. - Jako lider mieliśmy również wpływ na stymulowanie kategorii i budowanie rynku wody butelkowanej poprzez innowacje produktowe oraz długofalowe programy edukacyjne. Największe z nich mają właśnie swoje 10-te edycje. To dobry moment na podsumowanie. – dodaje Frédéric Guichard.

Podwójne zobowiązanie

Na co dzień Żywiec Zdrój S.A. koncentruje się na swoim najważniejszym zobowiązaniu – czyli zapewnieniu wysokiej jakości, bezpiecznego produktu, po który mogą sięgać nawet najbardziej wrażliwe grupy odbiorców, jak niemowlęta czy kobiety w ciąży i karmiące. Poza działalnością biznesową, firma angażuje się w kwestie społecznie istotne. Zgodnie ze swoją misją zachęca ludzi by pili zdrowiej edukując o roli wody w organizmie i uwrażliwia na potrzeby natury. Nie zapomina przy tym o pracownikach, mieszkańcach gmin, w których prowadzi działalność. Na programy społeczne i inwestycje w lokalny rozwój tylko w ciągu 10 lat firma wydała 27 mln złotych.

Dobry sąsiad

Żywiec Zdrój S.A., w ramach programu „Dobry sąsiad”, ze szczególną troską dba o dobro natury i okolic, z których pochodzi. Opublikowany właśnie Raport Wpływu Żywiec Zdrój S.A. prezentuje efekty wieloletnich działań na rzecz lokalnych społeczności. Firma stara się zwiększać dobrobyt społeczny szczególnie w lokalizacjach, gdzie prowadzana jest działalność firmy. Dlatego w województwie śląskim i zachodniopomorskim, przeprowadzono liczne działania zrealizowane przy wsparciu Żywiec Zdrój S.A. na rzecz rozwoju gmin: Radziechowy-Wieprz, Jeleśnia, Mirosławiec czy Koziegłowy. Zapewnianie miejsc pracy, angażowanie i integracja mieszkańców, zakup materiałów i usług u lokalnych dostawców oraz wspieranie lokalnych budżetów jednostek samorządu terytorialnego to przykłady działań firmy w tym województwie.

 Liczby i fakty

Zaangażowanie gospodarcze firmy w rozwój Polski można zauważyć przede wszystkim w liczbach: 745,6 mln złotych całkowitej wartości dodanej, ponad 4,3 tys. utrzymanych miejsc pracy i 156,5 mln złotych wynagrodzeń wygenerowanych w gospodarce w 2017 r. Jednak wpływ producenta widoczny jest przede wszystkim na poziomie lokalnym, szczególnie w województwie śląskim, gdzie znajduje się najwięcej zakładów producenta. Zapewniono tam 1752 miejsc pracy i wygenerowano 67,8 mln złotych wynagrodzeń w 2017 r. dzięki działalności spółek Żywiec Zdrój S.A. oraz Womir-Spa Sp. z o.o. Ta pierwsza liczba pozwoliłaby niemal w pełni zredukować bezrobocie długotrwałe w powiecie żywieckim[3], druga to o 7,6 mln złotych więcej niż roczne wydatki na ochronę zdrowia w tym województwie[4].

 Firma blisko lokalnych społeczności

Zgodnie z misją firmy, Żywiec Zdrój S.A. odpowiada również na potrzeby lokalnych społeczności i angażuje się w istotne dla nich wydarzenia. Tylko w ciągu ostatnich miesięcy, w samej gminie Radziechowy-Wieprz, dzięki współpracy producenta z lokalnymi władzami, instytucjami oraz organizacjami, przeznaczono 47 tys. złotych na remont świetlicy środowiskowej w Juszczynie, istotnego miejsca spotkań społeczności. Natomiast w gminie Jeleśnia zrealizowano program grantowy, w efekcie którego firma dofinansowała 17 projektów na kwotę 70 tys. złotych a w 2017 r. wsparła Fundację K2. Działania na rzecz gminy Koziegłowy to z kolei przykład ścisłej współpracy firmy z lokalną społecznością, dzięki której wspólnie odnowiono świetlicę  środowiskową i wybudowano plac zabaw w Rzeniszowie.

Od 2014 roku na terenie gminy Węgierska Górka oraz w Rzeniszowie Żywiec Zdrój S.A. realizuje również trzyletni program edukacyjny „Bądź bezpieczny na drodze”. W jego ramach firma edukuje uczniów lokalnych szkół podstawowych z zakresu pierwszej pomocy oraz zasad ruchu drogowego, organizuje warsztaty i pikniki dla mieszkańców, rozdaje kamizelki odblaskowe, kaski rowerowe, karty ICE oraz odblaski do rowerów. Producent stale partycypuje  finansowo w inwestycjach infrastrukturalnych, takich jak: modernizacje dróg na terenie Gminy Jeleśnia, Węgierska Górka, Radziechowy-Wieprz oraz Koziegłowy, tym samym zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców tych gmin. Całościowy wkład Żywiec Zdrój S.A. w modernizację lokalnej infrastruktury w latach 2006-2016 szacowany jest na ponad 14 mln złotych.

 

[1] 9,9 proc. na podstawie: Żywiec Zdrój za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze - Duże, Średnie, Małe, Sieci Chemiczne, Sklepy Winno-Cukiernicze, Stacje Benzynowe i Kioski); udział wolumenowy, w 2017 w kategorii Napoje bezalkoholowe

[2] za: Raport wpływu Żywiec Zdrój S.A. 2017, Deloitte

[3] Główny Urząd Statystyczny: Liczba bezrobotnych pozostających bez pracy dłużej niż 1 rok w powiecie żywieckim w 2016 r. wyniosła 1 852, stan na VI 2018.

[4] Główny Urząd Statystyczny: Wydatki budżetu województwa śląskiego w Dziale 851 – Ochrona zdrowia w 2016 r. wyniosły 60 179 593,09 zł.

informacje o firmie

O firmie

Żywiec Zdrój S.A. to największy producent na rynku napojów bezalkoholowych[1] i najbardziej odpowiedzialna społecznie firma w Polsce[2]. Żywiec Zdrój ze szczególną troską dba o środowisko naturalne i zachęca ludzi, by pili zdrowiej. Misja firmy widoczna jest we wszystkich obszarach działalności, od tworzenia produktu, doboru dostawców, po programy edukacyjne i ekologiczne. Najbardziej znane to „Po stronie natury” i „Mamo, tato, wolę wodę”, których celem jest uwrażliwienie na potrzeby natury i ochrona zasobów wodnych w Polsce oraz kształtowanie  właściwych nawyków żywieniowych. Firma Żywiec Zdrój S.A. powstała w 1992 roku w otulinie Żywieckiego Parku Krajobrazowego, dziś zatrudnia ponad 600 pracowników w sześciu lokalizacjach w Polsce
i posiada najbardziej rozpoznawalną markę wodną w kraju[3].

Żywiec Zdrój S.A należy do grupy spółek DANONE - producenta żywności dopasowanej do potrzeb odbiorców na każdym etapie życia. W Polsce DANONE działa w czterech obszarach istotnych dla prawidłowego żywienia: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (Danone), woda i napoje (Żywiec Zdrój), żywność dla niemowląt i małych dzieci (NUTRICIA) oraz żywność medyczna (NUTRICIA Medyczna). Wszystkie spółki DANONE łączy podwójne zobowiązanie na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego oraz realizacja misji, zgodnie z którą poprzez żywność niesiemy zdrowie tak wielu ludziom, jak to możliwe. Poprzez nasze produkty, projekty i programy, zachęcamy do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych na co dzień oraz przyczyniamy się do zrównoważonego rozwoju planety.

W 12 lokalizacjach w kraju zatrudnienie znajduje ponad 3 000 osób, rozwijających się zawodowo w bezpiecznym i przyjaznym środowisku pracy. O działalności DANONE można przeczytać w „Nieść zdrowie poprzez żywność. Wkład grupy spółek DANONE w rozwój polskiej gospodarki, społeczeństwa i zdrowia”.

 

[1] 9,9 proc. na podstawie: Żywiec Zdrój za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze - Duże, Średnie, Małe, Sieci Chemiczne, Sklepy Winno-Cukiernicze, Stacje Benzynowe i Kioski); udział wolumenowy, w 2017 w kategorii Napoje bezalkoholowe.

[2] Żywiec Zdrój za MillwardBrown, Badanie reputacji firm w Polsce, czerwiec 2017 CAWI, n=1517, osoby w wieku 15-65 lat.

[3] MillwardBrown dla Żywiec Zdrój, tracking wód butelkowanych, 1.02-18.12.2016, CAWI, n=2192, osobyw wieku 18-55 kupujące wodę butelkowaną przynajmniej raz w tygodniu

informacje o firmie

O firmie

Żywiec Zdrój S.A. to największy producent na rynku napojów bezalkoholowych[1] i najbardziej odpowiedzialna społecznie firma w Polsce[2]. Żywiec Zdrój ze szczególną troską dba o środowisko naturalne i zachęca ludzi, by pili zdrowiej. Misja firmy widoczna jest we wszystkich obszarach działalności, od tworzenia produktu, doboru dostawców, po programy edukacyjne i ekologiczne. Najbardziej znane to „Po stronie natury” i „Mamo, tato, wolę wodę”, których celem jest uwrażliwienie na potrzeby natury i ochrona zasobów wodnych w Polsce oraz kształtowanie  właściwych nawyków żywieniowych. Firma Żywiec Zdrój S.A. powstała w 1992 roku w otulinie Żywieckiego Parku Krajobrazowego, dziś zatrudnia ponad 600 pracowników w sześciu lokalizacjach w Polsce
i posiada najbardziej rozpoznawalną markę wodną w kraju[3].

Żywiec Zdrój S.A należy do grupy spółek DANONE - producenta żywności dopasowanej do potrzeb odbiorców na każdym etapie życia. W Polsce DANONE działa w czterech obszarach istotnych dla prawidłowego żywienia: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (Danone), woda i napoje (Żywiec Zdrój), żywność dla niemowląt i małych dzieci (NUTRICIA) oraz żywność medyczna (NUTRICIA Medyczna). Wszystkie spółki DANONE łączy podwójne zobowiązanie na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego oraz realizacja misji, zgodnie z którą poprzez żywność niesiemy zdrowie tak wielu ludziom, jak to możliwe. Poprzez nasze produkty, projekty i programy, zachęcamy do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych na co dzień oraz przyczyniamy się do zrównoważonego rozwoju planety.

W 12 lokalizacjach w kraju zatrudnienie znajduje ponad 3 000 osób, rozwijających się zawodowo w bezpiecznym i przyjaznym środowisku pracy. O działalności DANONE można przeczytać w „Nieść zdrowie poprzez żywność. Wkład grupy spółek DANONE w rozwój polskiej gospodarki, społeczeństwa i zdrowia”.

 

[1] 9,9 proc. na podstawie: Żywiec Zdrój za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze - Duże, Średnie, Małe, Sieci Chemiczne, Sklepy Winno-Cukiernicze, Stacje Benzynowe i Kioski); udział wolumenowy, w 2017 w kategorii Napoje bezalkoholowe.

[2] Żywiec Zdrój za MillwardBrown, Badanie reputacji firm w Polsce, czerwiec 2017 CAWI, n=1517, osoby w wieku 15-65 lat.

[3] MillwardBrown dla Żywiec Zdrój, tracking wód butelkowanych, 1.02-18.12.2016, CAWI, n=2192, osobyw wieku 18-55 kupujące wodę butelkowaną przynajmniej raz w tygodniu