nowe produkty/usługi internet technologie turystyka/wypoczynek

54% Polaków dzięki smartfonom podejmuje bardziej spontaniczne decyzje podróżnicze

28.05.2018 | KAYAK

KAYAK.pl przeprowadził badanie na potrzeby Mobile Travel Report 2018, sprawdzając, kiedy i dlaczego Polacy korzystają ze smartfonów podczas wakacji.

  • Zaledwie 1% Polaków całkowicie wyłącza swój smartfon podczas wakacyjnych wyjazdów.
  • Choć dostęp do Internetu jest istotny dla podróżnych z Polski, niechętnie płacą oni za bycie online.
  • Mobilne rezerwowanie i płacenie za noclegi podoba się Polakom – tę formę preferuje 61% ankietowanych.

Warszawa, 28 maja 2018: Technologie mobilne zaczynają przenikać większość aspektów naszego życia. Coraz częściej sięgają po nie także podróżni, korzystając z urządzeń mobilnych nie tylko podczas wyjazdu, ale także w trakcie przygotowań do podróży i po powrocie z urlopu. Co więcej, dzięki technologiom mobilnym dzisiejsi podróżnicy mogą lepiej poznać odwiedzane miejsca oraz wejść w więcej interakcji z lokalną społecznością. W czasie wyjazdu są także bardziej niezależni, używając smartfonów nie tylko do wyszukiwania lotów i hoteli, ale także w innych sytuacjach, takich jak płacenie za produkty i usługi, sprawdzanie godzin otwarcia czy poruszanie się po nieznanych wcześniej miejscach.

Aby lepiej zrozumieć najnowsze trendy mobilnego podróżowania, wyszukiwarka KAYAK.pl sprawdziła, czy i w jakim stopniu smartfony wpływają na turystyczne decyzje Polaków. Według danych zebranych w Mobile Travel Report 201854% Polaków twierdzi, że dzięki smartfonom podczas podróży czuje się pewniej i podejmuje decyzje bardziej spontanicznie. Jak pokazało badanie, technologie mobilne oraz powszechny dostęp do Internetu mają największy wpływ na sposób podróżowania młodszych pokoleń. Na to samo pytanie twierdząco odpowiedziało 62% respondentów w wieku 22-38 lat, a 20% Polaków w wieku 18-21 lat przyznało, że dzięki urządzeniom mobilnym czuje większy związek z odwiedzanym miejscem.

Analiza pokazała również, że Polacy lubią podróżować z konkretnym planem. 69% ankietowanych przyznało, że szukanie informacji o miejscu, które planuje odwiedzić, zaczyna już na kilka miesięcy przed wyjazdem, a zaledwie 4% zabiera się za to dopiero podczas podróży. Z kolei co czwarty z podróżujących Polaków (24%) zaczyna zbierać podstawowe informacje na temat ciekawych miejsc i lokalnych atrakcji na kilka dni przed wyjazdem.

Bycie offline najlepszym sposobem na relaks… ale nie jest to takie proste

Co prawda wakacyjny wyjazd to znakomita okazja do odcięcia się od urządzeń elektronicznych, jednak – jak wynika z badania KAYAK.pl – Polscy podróżni decydują się na to niezwykle rzadko. Zaledwie 1% ankietowanych Polaków zupełnie wyłącza swój smartfon w czasie wakacji, a niemal co drugi (49%) twierdzi, że podczas podróży swoje urządzenie mobilne ma włączone cały czas. Jednocześnie większość Polaków przyznaje, że to właśnie odcięcie się od mediów społecznościowych czy spraw służbowych jest najlepszym sposobem na relaks podczas wakacji.

Ponieważ w podróży coraz bardziej polegamy na urządzeniach mobilnych i dostępie do sieci, z pewnością nie dziwi fakt, że podróżni z wyprzedzeniem zabezpieczają się przed niespodziewanym byciem offline. Aby uniknąć związanych z tym problemów, takich jak brak dostępu do karty pokładowej czy potwierdzenia rezerwacji noclegu, Polacy pobierają najważniejsze informacje (44% respondentów), robią zrzuty ekranów (33%), sporządzają notatki (29%) i korzystają z aplikacji dostępnych offline (26%).

Polscy turyści nie lubią przepłacać za bycie online podczas wakacji

To, co łączy większość podróżujących Polaków, to niechęć do przepłacania za dostęp do Internetu. Co trzeci z respondentów (32%) przyznał, że podróżując, łączy się tylko z Wi-Fi dostępnym za darmo, na przykład w hotelu lub w kawiarni. 12% Polaków zabezpiecza się przed ewentualnym brakiem sieci, decydując się przed wyjazdem na specjalny pakiet danych u swojego operatora, a 10% – kupując lokalną kartę SIM. Trend ten jeszcze wyraźniej widać wśród młodszych podróżników. 16% Polaków w wieku 22-38 lat jeszcze przed podróżą wykupuje pakiet internetowy działający zagranicą, a 15% Polaków w wieku 18-21 lat podczas wyjazdu zaopatruje się w lokalną kartę SIM dającą dostęp do danych internetowych.

Ponad połowa Polaków preferuje zapłacić za nocleg przez smartfon

Jak pokazują wyniki badania KAYAK.pl, Polacy są zdecydowanie otwarci na płacenie za nocleg przez smartfon. 61% ankietowanych przyznało, że podczas wyjazdu, szukając noclegu w pobliżu, wolałoby zarezerwować pokój i zapłacić za niego od razu na smartfonie niż wybrać się do hotelu, aby zapłacić osobiście. Co ciekawe, w ten sposób odpowiedziało znacznie więcej kobiet (64%) niż mężczyzn (37%). Za to nie dziwić powinien fakt, że najwięcej entuzjastów mobilnych płatności za noclegi (68%) znajduje się wśród osób w wieku 22-53 lat.

Marta Krywult, Rzecznik Prasowy KAYAK, komentuje: „Technologie mobilne są coraz bardziej skoncentrowane na doświadczeniu użytkowników, a firmy stale pracują nad dopasowaniem swoich produktów do precyzyjnych oczekiwań konsumentów. Zdajemy sobie sprawę, że również Polacy coraz częściej polegają na smartfonach w wielu aspektach swoich podróży, a tym, co inspiruje nas najbardziej, jest sposób, w jaki urządzenia mobilne dają możliwość podróżowania i odkrywania świata w bardziej spontaniczny sposób. Niezależnie od tego, czy ktoś lubi planować wakacje z wyprzedzeniem, czy woli podejmować decyzje już podczas wyjazdu, przechowywanie wszystkich najważniejszych informacji w jednym miejscu to niesamowita wygoda. Taką możliwość zapewnia KAYAK Trips – narzędzie do zarządzania planem podróży, które podczas wyjazdów sprawdza się niemal niczym osobisty asystent”.  

KAYAK Mobile Travel Report to także analiza różnic pomiędzy użytkownikami  szukającymi ofert podróży na komputerze lub laptopie oraz korzystającymi z aplikacji mobilnych (na Android lub iOS). Porównanie pokazało, że najczęściej wyszukiwanym kierunkiem podróży – niezależnie od typu urządzenia – jest Bangkok. Właściciele iPhone’ów są najbardziej skłonni, aby zdecydować się na hotele 4-gwiazdkowe, które stanowią aż 38% ich wyszukiwań. Użytkownicy strony w wersji desktopowej natomiast podejmują podróżnicze decyzje najszybciej. Czas, który spędzają na zarezerwowaniu hotelu to średnio 3 minuty, a lotu – 4 minuty.

KAYAK Mobile Travel Report 2018 jest do pobrania tutaj

Uwagi:

Analiza powstała w oparciu o:

  1. Wyniki ankiety przeprowadzonej we współpracy z Opinium w 5 krajach Europy (Wielkiej Brytanii, Austrii, Hiszpanii, Polsce i Francji) na grupie minimum 1000 respondentów z każdego kraju. Ankieta została przeprowadzona przez Opinium Research dla KAYAK między 20 a 24 kwietnia 2018 na grupie 1010 dorosłych z Polski (wywiady przeprowadzone online).
  2. Dane zebrane między 9 a 17 stycznia 2018 poprzez e-ankietę Cint. W sondażu wzięło udział 1009 Polaków w wieku od 18 do 65 lat, odpowiadających populacji Polski pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania. Kwestionariusz został przetłumaczony na język polski przed wysłaniem go do polskich respondentów. Oprócz wyników obejmujących odpowiedzi wszystkich ankietowanych z Polski badanie prezentuje wyniki dla poszczególnych płci i grup wiekowych.
  3. „Profile polskich podróżnych”, „Trendy w podróżowaniu: czego szukają Polacy?” oraz „Planowanie podróży: ile czasu Polacy spędzają na wyszukiwaniu i rezerwowaniu podróży?” powstały w oparciu o wyszukiwania i kliknięcia ofert lotów i hoteli zarejestrowane na KAYAK.pl dla podróży w roku 2017.
informacje o firmie

O KAYAK

KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do Booking Holdings Inc. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.KAYAK.pl.  

informacje o firmie

O KAYAK

KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do Booking Holdings Inc. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.KAYAK.pl.