zainteresowania/hobby turystyka/wypoczynek

Podczas podróży Polacy robią średnio 46 zdjęć i 12 selfie dziennie, czasami spędzając nawet godzinę na poszukiwaniu idealnego ujęcia

15.02.2018 | KAYAK

Wraz z rozpoczęciem kampanii KAYAK Travel Pro, zorganizowanej we współpracy ze światowej sławy fotografem Mattiasem Klumem, eksperci serwisu zapytali Polaków o ich fotograficzne nawyki podczas podróży

  • Podczas wakacyjnych wyjazdów Polacy średnio dwa razy dziennie publikują w mediach społecznościowych zdjęcia z podróży.
  • Każdego dnia wyjazdu podróżni z Polski robią średnio 46 zdjęć.
  • Fotograficzne nawyki towarzyszy podróży (w tym robienie zbyt wielu selfie) denerwują aż 53% ankietowanych.
  • 16% Polaków twierdzi, że inspiracją do wybrania kolejnego kierunku podróży było dla nich zdjęcie, które zobaczyli w mediach społecznościowych.

Warszawa, 15 lutego 2018: Współcześnie fotografia wydaje się nieodłącznym elementem podróżowania. Jak wynika z najnowszej ankiety wyszukiwarki KAYAK.pl, każdego dnia wyjazdu Polacy robią średnio aż 46 zdjęć i 12 selfie. Z drugiej strony podróżni z Polski otwarcie przyznają, że nie mają cierpliwości do niektórych fotograficznych przyzwyczajeń swoich towarzyszy. Najbardziej irytującymi nawykami określili zbyt częste dzielenie się wrażeniami z podróży w mediach społecznościowych oraz robienie zbyt wielu selfie. 

Podczas wakacji Polacy robią średnio 46 zdjęć dziennie

46 robionych każdego dnia zdjęć sprawia, że z tygodniowych wakacji polscy podróżni przywożą ponad 300 fotografii. Zespół KAYAK przyjrzał się także temu, co dzieje się z setkami zdjęć po zakończeniu urlopu. Większość biorących udział w ankiecie Polaków (65%) pokazuje zdjęcia z podróży rodzinie i znajomym, a 35% publikuje je w mediach społecznościowych. Zaledwie 2% badanych odpowiedziało, że po wakacjach nie zagląda już do przywiezionych fotografii.

Średnio co trzecia osoba (37%) wywołuje fotografie zrobione podczas wyjazdu. Co ciekawe, mimo ogromnej popularności mediów społecznościowych wśród młodych osób, to właśnie Polacy przed 35. rokiem życia najbardziej cenią sobie zdjęcia w tradycyjnej postaci. Aż 42% z nich wywołuje ulubione ujęcia po powrocie z wakacji. Dla porównania, podobnie robi tylko 22% polskich turystów w wieku powyżej 55 lat.

Polacy nie wstydzą się kamery

84% ankietowanych w czasie podróży robi sobie choć jedno selfie dziennie, a co trzeci z nich (32%) – ponad 10. Średnio każdego dnia wyjazdu Polacy robią sami sobie 12 zdjęć. Do największych fanów tego typu fotografii zdecydowanie należą młodsze osoby. Podczas wakacji podróżni w wieku 18-24 lat robią średnio 17 selfie dziennie, a 18% z nich kończy każdy dzień wyjazdu z ponad 25 selfie na karcie pamięci aparatu. Co może zaskakiwać, aż 25% badanych przyznało, że choć raz podczas urlopu zdarzyło im się spędzić ponad godzinę, próbując zrobić selfie idealne.

Wyniki ankiety pokazują także, że fotograficzne przyzwyczajenia nie pozostają niezauważone przez osoby, z którymi podróżujemy. 53% Polaków uważa, że sposób robienia zdjęć przez ich towarzyszy podróży bywa denerwujący. Za najbardziej doskwierające nawyki uznawane są zbyt częste dzielenie się zdjęciami w mediach społecznościowych (23%) oraz robienie sobie zbyt wielu selfie (22%).

Efekt mediów społecznościowych

Polscy podróżni uwielbiają na bieżąco informować swoich znajomych o przebiegu wakacyjnych wypraw i – jak wynika z sondażu – podczas podróży średnio dwa razy dziennie publikują coś na swoich profilach społecznościowych. Choć duża grupa ankietowanych (43%) wskazała, że niespecjalnie im na tym zależy, to zdarzają się też całkowicie odmienne opinie.  Zdaniem 4% podróżnych z Polski robienie zdjęć podczas wyjazdu jest bezcelowe, jeśli nie można opublikować ich potem w Internecie, a 6% ankietowanych przyznało wręcz, że nie ma sensu wyjeżdżać, jeżeli potem nie można pochwalić się w mediach społecznościowych fotografiami z odwiedzonych miejsc.

Jak wynika z badania, publikowane w sieci zdjęcia z podróży mają niemały wpływ na polskich turystów. Co czwarty z ankietowanych (26%) twierdzi, że fotografie podróżnicze innych osób są dla niego inspiracją i skłaniają go do kolejnych podróży, a 6% przyznaje, że zdjęcia innych osób wzbudzają w nich zazdrość. Co więcej, aż 16% uczestników badania potwierdziło, że wybrało się do danego miejsca tylko dlatego, że zobaczyło je na zdjęciach z podróży opublikowanych na profilach społecznościowych innych osób.

Czego używają Polacy do chwytania wakacyjnych wspomnień?

Jakość aparatów wbudowanych w smartfony jest coraz lepsza – nic więc dziwnego, że to najpopularniejszy spośród sprzętów fotograficznych używanych podczas podróży przez turystów z Polski. Ponadto 17% polskich podróżnych używa profesjonalnych lustrzanek cyfrowych i posiada sprzęt fotograficzny o wartości ponad 3000 zł.

Mattias Klum, wielokrotnie nagradzany fotograf i producent filmowy, komentuje: „Fotografia pozwala nam dzielić się z innymi niezwykłymi momentami podróży. Jestem przekonany, że właśnie to inspiruje najbardziej i zachęca do jeszcze lepszego zrozumienia niesamowitego świata, który nas otacza. Cieszę się, że młodzi ludzie traktują fotografię jako źródło podróżniczych inspiracji i że sami częściej niż dotychczas dzielą się swoimi zdjęciami z wyjazdów”.

Vera Pershina, Rzecznik Prasowy KAYAK.pl komentuje: „Sposób, w jaki zapisujemy i dzielimy się naszymi doświadczeniami z podróży, dynamicznie się zmienia. Dlatego z fascynacją zbadaliśmy, co w fotografii podróżniczej jest najważniejsze dla polskich podróżnych. Jednym z najbardziej wyraźnych trendów jest robienie setek zdjęć i natychmiastowe dzielenie się swoimi wrażeniami za pomocą smartfonów oraz mediów społecznościowych. Kolejnym z nich – co bardzo nas cieszy – jest to, że Polacy tak chętnie szukają inspiracji w Internecie, poznając doświadczenia innych podróżnych. W KAYAK wierzymy, że dzielenie się wrażeniami daje innym śmiałość do odkrywania nowych miejsc, o których wcześniej może nawet nie pomyśleliby jako o celu kolejnej podróży”.

Uwaga:

Dane pochodzą z ankiety przeprowadzonej przez Opinium Research w Polsce w okresie 28.12.17 - 03.01.18 na reprezentatywnej grupie 1000 respondentów w wieku powyżej 18 lat.

informacje o firmie

O KAYAK

KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do The Priceline Group. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.kayak.pl.

informacje o firmie

O KAYAK

KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do The Priceline Group. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.kayak.pl.