styl życia ekonomia/biznes/finanse

Niespodziewane wydatki – jak sobie z nimi radzić?

28.09.2017 | Provident Polska SA

36 proc. sięgnęłoby po pożyczkę na rynku pozabankowym, ale niewiele mniej, bo 34 proc. zwróciłoby się o pomoc do rodziny lub znajomych. Ten wynik zdecydowanie wyróżnia Polaków na tle innych krajów, np. Rumunii, Czech czy Węgier, gdzie na pomoc najbliższych mogłaby liczyć jedna czwarta respondentów.

Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez firmę GfK na próbie blisko 4000 respondentów z czterech krajów europejskich (Polska, Węgry, Czechy, Rumunia) oraz Meksyku na zlecenie brytyjskiej grupy finansowej International Personal Finance (IPF) działającej na rynku pożyczkowym. W Polsce należy do niej Provident, lider rynku pożyczek pozabankowych. W badaniu wzięli udział klienci IPF.

Zanim zdecydujemy się zaciągnąć pożyczkę, warto zadać sobie kilka pytań: czy rzeczywiście potrzebuję pożyczki, czy będzie mnie stać na jej spłatę, czy nie mam innej możliwości sfinansowania swoich potrzeb. Badanie przeprowadzone dla IPF na rynku polskim pokazuje, że nasi klienci rozważają różne możliwości zanim sięgną po pożyczkę i dywersyfikują źródła finansowania swoich wydatków – mówi Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska. 

Pożyczka – z banku, firmy pożyczkowej czy od rodziny?

36 proc. klientów Provident Polska zadeklarowało, że w sytuacji pilnego, niespodziewanego wydatku zdecydowałoby się zaciągnąć pożyczkę na rynku pozabankowym. Na nieformalną pożyczkę od rodziny i znajomych liczyłoby w tej sytuacji 34 proc. osób. Znacznie mniej, bo 15 proc. sięgnęłoby po pożyczkę z banku, a 13 proc. po oszczędności. 

Nieco inaczej na to pytanie odpowiadali nasi południowi sąsiedzi. Aż 42 proc. Czechów w sytuacji niespodziewanego wydatku sięgnęłoby po pożyczkę pozabankową, 24 proc. po oszczędności, 23 proc. pożyczyłoby pieniądze od rodziny, zaś tylko 8 proc. od banku. Najczęściej na zaciągnięcie pożyczki zarówno bankowej (21 proc.), jak i pozabankowej (53 proc.) byliby skłonni zdecydować się Rumuni. Węgrzy – poza rynkiem pożyczek krótkoterminowych, na którym ratunku w nagłej sytuacji szukałaby połowa badanych – stosunkowo często deklarowali zamiar pożyczenia od rodziny (26 proc. wskazań). Na pożyczkę w banku na niespodziewany wydatek zdecydowałoby się 12 proc. węgierskich respondentów.

Niewielkie kwoty, które są nam potrzebne w krótkim czasie, coraz częściej pożyczamy właśnie w firmach pożyczkowych, a nie w bankach ze względu na prostsze formalności i szybsze procedury – zauważa Karolina Łuczak. – Powodem korzystania z oferty instytucji pożyczkowych przez wielu konsumentów jest też fakt, że nie spełniają oni wyśrubowanych kryteriów banków, np. nie mają umowy o pracę.  

Badanie pokazało, że ponad dwie trzecie klientów Providenta w Polsce (67 proc.) uważa, że firmy pożyczkowe pełnią istotną rolę w społeczeństwie, oferując wygodny dostęp do finansowania. Tylko jedna dziesiąta (11 proc.) respondentów się z tym nie zgadza. Warto podkreślić, że 81 proc. badanych stwierdziło, że firmy pożyczkowe w jasny i zrozumiały sposób przedstawiają wszystkie związane z pożyczkami koszty. 

O badaniu GfK dla International Personal Finance 

Badanie zostało przeprowadzone przez GfK w czerwcu 2017 wśród 3882 klientów Providenta w Polsce, Czechach, Rumunii, na Węgrzech i w Meksyku. Miało na celu poznanie opinii badanych dotyczących ich sytuacji finansowej i podejścia do pożyczania pieniędzy.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm. 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.

 

W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma pięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016, 2017).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm. 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.

 

W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma pięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016, 2017).