styl życia zainteresowania/hobby internet praca technologie ekonomia/biznes/finanse

Coraz więcej usług jest przenoszonych do sieci, tymczasem przeszło 2 mln Polek jest wykluczonych cyfrowo. Jak sobie poradzą?

13.07.2017 | redakcja infoWire.pl

Jak wynika z badania „Polki wykluczone cyfrowo 2017”, aż co trzecia polska kobieta w wieku 45–70 lat nie korzysta z internetu wcale lub korzysta sporadycznie. Na sytuację tę składają się przyczyny takie jak brak dostępu do sieci, niedostateczne kompetencje cyfrowe czy niedostrzeganie korzyści, które daje internet. Jak zwiększyć poziom ucyfrowienia tych kobiet?

38% badanych Polek między 45. a 70. rokiem życia nie ma dostępu do internetu w ogóle. 39% – ma, ale tego nie wykorzystuje. Najczęstszym powodem niekorzystania z sieci jest brak takiej potrzeby (58%). 26% respondentek mówi, że nie potrafi obsługiwać komputera, tabletu ani smartfona, a 24% – że nie ma żadnego z tych urządzeń.

Jeśli chodzi o kompetencje cyfrowe, 60% badanych uważa, że w ich przypadku są one niskie. Ankietowane najgorzej oceniają u siebie umiejętność kupowania w sieci (78%). Na dalszych miejscach znajdują się płacenie przez internet (73%), odbieranie i wysyłanie zdjęć (72%) oraz pisanie mejli (69%). 31% respondentek korzysta z sieci tylko przy pomocy drugiej osoby.

Co zaskakujące, aż 70% badanych swojej wiedzy z zakresu korzystania z internetu poszerzać wcale nie chce. Mimo tego 85% ankietowanych jest zdania, że kompetencje cyfrowe można posiąść w każdym wieku. Tym, co najbardziej mogłoby skłonić respondentki do częstszego korzystania z sieci, jest możliwość utrzymywania bliższych kontaktów z rodziną i znajomymi (28%). Niewiele mniejszy odsetek kobiet wskazał na dostęp do informacji na temat leczenia i zdrowia (26%).

„Internet może zaoferować kobietom wykluczonym cyfrowo wiele, np. możliwość robienia zakupów online czy korzystania z bankowości internetowej. Ułatwia też pozostanie w kontakcie z wnukami, dziećmi i rodzinami mieszkającymi za granicą lub w innych miastach […]. Dlatego jest to wyjątkowo ważne, abyśmy edukowali takie kobiety, jak korzystać z internetu, i dali im narzędzia, których do tego potrzebują. Uważam, że nie tylko państwo, lecz także firmy takie jak nasza powinny starać się pomóc tym osobom w uzyskaniu dostępu do mediów cyfrowych i internetu” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Ovais Siddiqui, prezes firmy Aasa Polska.

załączniki