styl życia ekonomia/biznes/finanse energetyka

Polacy wiedzą, że na oświetleniu można oszczędzić, ale nie wiedzą ile – wyniki badania

Firma CO-Unity zbadała świadomość Polaków na temat kosztów oświetlenia.

  • Najbardziej świadomie z oświetlenia korzystają młodzi ludzie.
  • Oświetlenie LED jest według Polaków najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem.

Czy Polacy wiedzą ile płacą za energię elektryczną? Kto wie więcej o kosztach użytkowania oświetlenia: kobiety, czy mężczyźni? Czy wysokość dochodów wpływa na świadomość wydatków? Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można w badaniu na temat świadomości  użytkowania oświetlenia, zrealizowanym na zlecenie firmy CO-Unity.

Za najbardziej energooszczędne rozwiązanie Polacy uznali – prawie jednogłośnie – lampy LED. Takiej odpowiedzi udzieliło ponad 83 proc. ankietowanych. Na świetlówki kompaktowe wskazało jedynie 5 proc. badanych, a na żarówki – 3 proc.

- Tradycyjne rozwiązania, czyli świetlówki kompaktowe czy żarówki powoli wypierane są przez technologię LED – tego procesu nie unikniemy. Dlatego warto poznać zalety tego rozwiązania. Odpowiednio wybrane i wykorzystywane LEDy, dają nam bowiem wiele możliwości, zarówno estetycznych jak i ekonomicznych – mówi Grzegorz Kurzydłowski, CEO firmy Co-Unity, która jest wyłącznym przedstawicielem oświetlenia marki Toshiba w Europie Środkowo-Wschodniej.

Ponad 62 proc. badanych nie wie, jaki jest koszt użytkowania zwykłej żarówki. Im wyższy wiek ankietowanych, tym bardziej spada deklarowany poziom wiedzy na temat kosztów użytkowania tego rodzaju oświetlenia. W grupie do 24. r.ż. wynosi on 46 proc., podczas gdy wśród ankietowanych powyżej 35 lat tylko 35 proc. Najbardziej świadomie z oświetlenia korzystają osoby o najwyższych dochodach.

- Z badań jasno wynika, że Polacy wiedzą, które rozwiązanie jest najbardziej ekonomiczne. Mimo to nie wiedzą, jakiego rzędu i w jakim czasie mogą osiągnąć oszczędności. Dlatego jednym z naszych głównych celów jest budowanie świadomości. Chcemy edukować, pokazywać Polakom, że światło może mieć dobrą jakość i jednocześnie przekładać się na oszczędności domowe – mówi Grzegorz Kurzydłowski.

Najmniej o kosztach oświetlenia wiedzą osoby mieszkające w dużych miastach - aż 76 proc. z nich przyznało, że nie wie, ile płaci za korzystanie ze zwykłej żarówki.  Na tym tle bardzo dobrze wypadają mieszkańcy wsi i mniejszych miast, którzy mają znacznie większą świadomość na ten temat. Jednocześnie z badań wynika, że poziom wykształcenia nie jest wyznacznikiem wiedzy na temat nakładów ponoszonych na oświetlenie.

Z badań wyraźnie wynika, że temat oświetlenia w domu pozostaje domeną mężczyzn. W podziale na płeć to mężczyźni (44 proc.) mają większą świadomość kosztów korzystania z oświetlenia. Aż 84 proc. mężczyzn wskazywało trafnie oszczędności wynikające z użytkowania oświetlenia LED.

Co trzeci badany uważa, że koszt zakupu oświetlenia LED zwraca się po pół roku. Większy odsetek mężczyzn (37 proc.) niż kobiet (31 proc.) wybrało tę odpowiedź. Jedynie 10,3 proc. Polaków trafnie wskazało, że zakup oświetlenia typu LED zwraca się po 2 latach. O rzeczywistym czasie potrzebnym do osiągnięcia oszczędności, najwięcej wiedzą osoby powyżej 50 roku życia.

- Wśród energooszczędnych rozwiązań świetlnych, jedną z najlepszych technologii jest technologia LED. To nie jedyna jej zaleta. Dzięki możliwości sterowania, doboru parametrów światła oraz optyki, jesteśmy w stanie uzyskać bardzo duże korzyści. Nie tylko poprawiamy jakość światła, ale jednocześnie zmniejszamy tzw. zanieczyszczenie światłem naszego otoczenia – tłumaczy Grzegorz Kurzydłowski.

informacje o firmie

O CO-Unity:

CO-Unity B.V. to wyłączny przedstawiciel producenta oświetlenia marki Toshiba. Firma realizuje swoją misję z japońską precyzją. W swojej ofercie posiada inteligentne rozwiązania oświetleniowe przeznaczone dla sektora publicznego, prywatnego oraz przemysłu.

Oferta oświetlenia marki Toshiba to lampy i reflektory LED, oprawy oświetleniowe, oprawy uliczne oraz kompletne systemy oświetlenia architektonicznego. Dzięki szerokiej ofercie Toshiba dociera do szerokiej grupy klientów. Produkty posiadają jedne z najlepszych parametrów technicznych, które zostały potwierdzone wieloma niezależnymi badaniami w renomowanych laboratoriach.

informacje o firmie

O CO-Unity:

CO-Unity B.V. to wyłączny przedstawiciel producenta oświetlenia marki Toshiba. Firma realizuje swoją misję z japońską precyzją. W swojej ofercie posiada inteligentne rozwiązania oświetleniowe przeznaczone dla sektora publicznego, prywatnego oraz przemysłu.

Oferta oświetlenia marki Toshiba to lampy i reflektory LED, oprawy oświetleniowe, oprawy uliczne oraz kompletne systemy oświetlenia architektonicznego. Dzięki szerokiej ofercie Toshiba dociera do szerokiej grupy klientów. Produkty posiadają jedne z najlepszych parametrów technicznych, które zostały potwierdzone wieloma niezależnymi badaniami w renomowanych laboratoriach.