sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Internauci krytyczni wobec 500+

21.04.2016 | Newspoint

Od 1 kwietnia można ubiegać się o wypłatę świadczeń z programu „Rodzina 500+”. Możliwość uzyskania wsparcia finansowego na drugie i kolejne dzieci wzbudza wiele kontrowersji nie tylko na scenie politycznej, ale również w internecie. Postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtowała się dyskusja oraz jak internauci oceniają rządowy program.

Biorąc pod uwagę ostatni miesiąc (20.03-20.04.2016) w internecie zamieszczono ponad 34 tysiące publikacji o programie 500+. Tylko w momencie wejścia programu w życie, czyli pierwszego kwietnia w sieci pojawiło się o nim prawie 6 tysięcy informacji!

liczba publikacji w czasie.jpg

Polscy internauci chętnie komentowali program 500+ na Twitterze i Facebooku – na dwóch najpopularniejszych serwisach społecznościowych ukazało się odpowiednio 23.9% i 20.8% wszystkich wpisów w sieci. Równie często informacje pojawiały się na portalach (28.4%) i forach internetowych (25.6%).

typy mediow.png

Program 500+ budzi skrajne emocje w sieci. Z badania, które przeprowadziliśmy wynika, że zdecydowana większość internautów jest wobec niego krytyczna – ponad połowa (50.6%) wszystkich opinii wyrażonych w internecie miała negatywny charakter. Pozytywnie o programie wypowiedziało się jedynie 13.5% internautów, zaś 35.9% komentujących nie oceniało go jednoznacznie w swoich wypowiedziach.

wydźwięk2.png

Wśród sceptyków podnoszone były głównie obawy dotyczące negatywnego wpływu programu 500+ na kondycję budżetu państwa.

komentarz1.png

komentarz2.jpg

W wielu opiniach pojawiał się wątek niewłaściwego określenia kryterium dochodowego, które prawdopodobnie uniemożliwi ubieganie się o dofinansowanie wielu potrzebującym osobom.

komentarz3.png

komentarz4.png

Wątpliwości budził także fakt, że dofinansowanie nie jest przyznawane również na pierwsze dziecko.

komentarz5.png

komentarz6.jpg

Wśród zwolenników programu przeważały z kolei głosy, że 500 zł to realna pomoc dla najbiedniejszych, wielodzietnych rodzin, które dzięki tym pieniądzom będą mogły znacząco poprawić swój status materialny.

komentarz7.jpg

W dyskusjach, w których pojawiał się wątek znacznego obciążenia budżetu państwa przez program, entuzjaści podkreślali, że pieniądze zainwestowane w rodziny wrócą do polskiego budżetu, ponieważ zostaną one wydane na konsumpcję dóbr.

komentarz8.jpg

Internauci chwalili również samą procedurę składania wniosku, podkreślając  jej przejrzystość i możliwość szybkiego załatwienia formalności.

komentarz9.jpg

komentarz10.jpg

Jak widać na powyższych przykładach, gorąca dyskusja z sejmowych ław przeniosła się także do wirtualnej rzeczywistości. Program „Rodzina 500+” dopiero wszedł w życie, a już zdążył zebrać mnóstwo skrajnych opinii – w większości negatywnych. Czy po paru miesiącach od rozpoczęcia wypłat świadczeń, kiedy będzie można ocenić już pierwsze efekty działania programu, internauci zmienią swoje nastawienie? Czas pokaże.

kontakt dla mediów
Robert Sadowski
Digital Marketing Manager, Newspoint
Robert Sadowski

robert.sadowski@newspoint.pl

informacje o firmie

Newspoint sp. z o.o. świadczy kompleksowe usługi związane z badaniami mediów: monitoring internetu (media społecznościowe i serwisy internetowe - unikalne, 10-letnie archiwum danych), monitoring prasy, radia i telewizji, sprzedaż danych, pogłębione raporty i analizy medialne oraz usługi badawcze w oparciu o ilościową (CAWI) i jakościową analizę treści (FGI i IDI). Oferuje najwyższą jakość danych na polskim rynku, unikalne pokrycie języków zagranicznych (75 języków ze 170 krajów świata) i największy zakres monitorowania (ponad 10 tysięcy polskich i 150 tysięcy zagranicznych serwisów internetowych; 30 mln źródeł social media).

załączniki

kontakt dla mediów
Robert Sadowski
Digital Marketing Manager, Newspoint
Robert Sadowski

robert.sadowski@newspoint.pl

informacje o firmie

Newspoint sp. z o.o. świadczy kompleksowe usługi związane z badaniami mediów: monitoring internetu (media społecznościowe i serwisy internetowe - unikalne, 10-letnie archiwum danych), monitoring prasy, radia i telewizji, sprzedaż danych, pogłębione raporty i analizy medialne oraz usługi badawcze w oparciu o ilościową (CAWI) i jakościową analizę treści (FGI i IDI). Oferuje najwyższą jakość danych na polskim rynku, unikalne pokrycie języków zagranicznych (75 języków ze 170 krajów świata) i największy zakres monitorowania (ponad 10 tysięcy polskich i 150 tysięcy zagranicznych serwisów internetowych; 30 mln źródeł social media).