kultura/sztuka/rozrywka ekonomia/biznes/finanse

Nowe miejsce, nowa wystawa i nowi partnerzy. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie otwiera unikalną przestrzeń działań artystycznych i edukacyjnych - Muzeum nad Wisłą

23.03.2017 | EY

„Syrena herbem twym zwodnicza“ to tytuł wystawy, która 25 marca zainauguruje działalność Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej na bulwarach wiślanych. Na zwiedzających czeka nowy, atrakcyjny budynek w parkowym otoczeniu i nowy program dla publiczności – „Użyj Muzeum” –  który polega na aktywnym angażowaniu uczestników w działania edukacyjne, tak, że stają się oni współtwórcami, nie tylko ich odbiorcami. Nowy rozdział w działalności Muzeum to także nowi Partnerzy: firma doradcza EY, ERGO Hestia, innogy Polska, Przekrój oraz kancelaria prawna Domański Zakrzewski Palinka.

- Jesteśmy świadkami nowego etapu w historii Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który zdecydowanie przybliża nas do otwarcia siedziby Muzeum w docelowej lokalizacji na placu Defilad. Z pewnością jest to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji kulturalnych w stolicy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy i dodaje - Otwarcie tymczasowej siedziby Muzeum następuje w Roku rzeki Wisły. Potwierdza to jak duży potencjał tkwi w przestrzeni skupionej nad Wisłą, którą od kilku lat przywracamy miastu i mieszkańcom.

Założone w 2005 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prowadzi działalność programową od 2008 roku, popularyzując i tłumacząc sztukę współczesną, pokazując jej związki z miastem, codziennym życiem, ważnymi kwestiami społecznymi, a także jak bardzo może ona inspirować do szukania odpowiedzi na wyzwania, jakie stawia przed nami świat współczesny.

- Najważniejsze dla nas jest to, co sztuka i co artyści mogą dać społeczeństwu. Nieraz zaskakując, stawiając pytania, a przede wszystkim – pokazując niewyczerpany potencjał ludzkiej kreatywności, w życiu codziennym często uśpiony przez rutynę i przyzwyczajenia. Staramy się wciągać w nasze działania jak najbardziej różnorodne grupy odbiorców. Przestrzeń Muzeum to wyjątkowe miejsce spotkania, spotkania ze sztuką, ale też po prostu z innymi ludźmi, ważny jest dla nas program spotkań, wspólnych zajęć, współpracy i wspólnego uczenia się. Tak rozumiemy naszą misję tworzenia nowoczesnej instytucji publicznej oferującej powszechny dostęp do współczesnej kultury na światowym poziomie – mówi dyrektor Muzeum, Joanna Mytkowska.

Z widokiem na Wisłę

Do niedawna instytucja działała w modernistycznym budynku Emilia w centrum stolicy. Docelowo będzie miała siedzibę na Placu Defilad. Do tego czasu Muzeum Sztuki Nowoczesnej działać będzie w specjalnie wybudowanym przez firmę Warbud pawilonie nad Wisłą. Tam będą miały miejsce duże wystawy i szeroki program wydarzeń towarzyszących, jednocześnie Muzeum nadal funkcjonuje na Pańskiej 3 z programem małych wystaw, spotkań z twórcami. Ponadto działający od kilku lat Park Rzeźby na Bródnie także w tym roku będzie oferował program spotkań z twórcami i jak co roku angażował i współtworzył program z lokalnymi mieszkańcami Targówka.

Pawilon Muzeum nad Wisłą, zaprojektowany przez wybitnego austriackiego architekta Adolfa Krischanitza, został bezpłatnie użyczony przez wiedeńską fundację Thyssen-Bornemisza Art Contemporary i będzie tymczasowo wykorzystywany przez Muzeum, do czasu powstania siedziby na placu Defilad.

Symbol Syreny na otwarcie

Działalność Muzeum nad Wisłą zainauguruje wystawa „Syrena herbem twym zwodnicza” – opowieść o kulturowych znaczeniach symbolu Warszawy i o tym, jak możemy tego symbolu dziś używać, tworząc nowoczesne miejskie tożsamości i wspólnoty. Wystawa o syrenach w Muzeum nad Wisłą to powitanie nowego sąsiedztwa, z ważnym dla warszawiaków pomnikiem Syreny o twarzy powstańczyni warszawskiej Krystyny Krahelskiej, to powitanie dzikiej rzeki, która płynie tuż obok. To także powitanie nadchodzącej wiosny i nowej publiczności.

- Syrena to przecież nasz wspólny symbol, a od niedawna, kiedy odżyły brzegi rzeki i warszawiacy tłumnie je odwiedzają, ten symbol znów stał się bardziej widzialny i bardziej zrozumiały. Zachwycił nas jako temat wystawy, kiedy zrozumieliśmy, że to symbol, który nikogo nie wyklucza, łączy, a nie dzieli. W czasach pełnych napięć to ważne, by w pełni docenić potencjał tego symbolu – w sztuce artyści doskonale to czują i wyrażają – mówi Marta Dziewańska, jedna z kuratorów wystawy.

Już w najbliższy weekend 25-26 marca, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wraz z Partnerami zaprasza w samo południe na piknik nad rzeką. O godz. 12:00 nastąpi otwarcie Muzeum nad Wisłą oraz wystawy, ale aż do godz. 22:00 zaplanowano koncerty, akcje artystyczne, oprowadzania, zajęcia dla rodzin, np. między 14:00 a 17:00 będzie można dzięki uprzejmości sąsiadów inwestora Whitestar i Tristan odbijać syrenki na murze Elektrowni Powiśle. Będzie też można posilić się w pasażu gastronomicznym przygotowanym specjalnie na tę okazję przez Targ Śniadaniowy, a wieczorem potańczyć.  O 20:00 wystąpi m.in. zespół Ballady i Romanse, znany z „syrenich” przebojów do filmu „Córki dancingu”. Syreny można też oglądać w miejskiej galerii Warexpo na ulicach Warszawy. Dzięki Dzielnicy Wisła - inicjatywie biura marketingu miasta stołecznego Warszawy, informacje o wystawie i Muzeum nad Wisłą pojawiły się w autobusach i tramwajach warszawskich.

Nowi mecenasi

Muzeum nad Wisłą to nie tylko nowe miejsce i rozdział w działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ale także nowi partnerzy. Wśród mecenasów Muzeum znaleźli się m.in. firma doradcza EY, ERGO Hestia, innogy, Przekrój i kancelaria prawna Domański, Zakrzewski, Palinka (DZP).

- Bardzo się cieszymy, że zostaliśmy mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. EY będzie patronować wszystkim wydarzeniom kulturalnym realizowanym przez Muzeum w kolejnych latach. Sztuka zajmuje istotne miejsce w życiu. Towarzyszy nam na co dzień i wzbogaca wiedzę o świecie i życiu. Nasze zaangażowanie we wsparcie Muzeum to odzwierciedlenie tego, w jaki sposób, nie tylko poprzez projekty biznesowe, możemy w praktyce realizować naszą misję „Building a better working world” i pozytywnie wpływać na otaczającą nas rzeczywistość. Wiemy, że kultura i sztuka to integralne części prężnych gospodarek i rozwijających się społeczeństw, chociaż często ich wymiar ekonomiczny jest pomijany. W Polsce, w sektorze kulturalno-kreatywnym w 2014 roku pracowało 312 tys. osób, czyli blisko 2% wszystkich pracujących. Branża ta odpowiadała też za nieco ponad 2% wartości dodanej. Dzięki biznesowemu wsparciu, instytucje kultury i sztuki mogą się rozwijać i tym samym dostarczać coraz lepszą i zarazem bardziej dostępną ofertę dla odbiorców – mówi Jacek Kędzior Partner Zarządzający EY Polska. - Wierzę, że pawilon Muzeum nad Wisłą i jego otoczenie, stanie się nowym, wartościowym miejscem spotkań  w Warszawie – dodaje.

Już w czerwcu w Muzeum nad Wisłą czeka nas kolejna odsłona wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii.

- Partnerstwo strategiczne  Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego ERGO Hestia z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to kolejny bardzo ważny krok na drodze wspierania młodej sztuki i jej twórców. Od lat Fundacja Artystyczna Podróż Hestii organizuje największy w Polsce konkurs skierowany do studentów wydziałów artystycznych w całej Polsce. Naszych laureatów wysyłamy w artystyczne podróże do Nowego Jorku i Walencji, organizujemy wystawy w całym kraju, prowadzimy działalność popularyzatorską i edukacyjną. Nasz konkurs daje ogromną szansę wielu młodym artystom pokazania swojej twórczości szerokiej publiczności. Jeśli ta możliwość może być zrealizowana w MSN, to nagroda staje się jeszcze poważniejsza. 16. edycja konkursu, której finał odbędzie się 27 czerwca w Muzeum nad Wisłą będzie dla nas wszystkich świętem młodej sztuki. Konkurs od zawsze był pewnego rodzaju platformą dialogu, która prowokuje do dyskusji i nadaje szerszy kontekst specyficznej relacji artysty z odbiorcą. Bardzo cieszymy się, że tegoroczne spotkanie możemy celebrować tutaj, w Muzeum nad Wisłą. Już teraz zapraszam na naszą wspólną wystawę finałową - mówi Magdalena Kąkolewska, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Innogy „energetycznie” powitało Muzeum nad Wisłą, zapowiadając jego obecność przez wsparcie powstania muralu przy wyjściu z Metra Centrum. Dzięki tej inicjatywie do końca marca mieszkańcy Warszawy jak i turyści mogą poznać historię wybranych syren związanych ze stolicą, autorstwa Pabla Picassa, Aleksandry Waliszewskiej i Karola Radziszewskiego. Wizualizację na muralu tymczasowej filii nad Wisłą Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprojektował Piotr Chuchla. Ten nowy element miejskiego krajobrazu spotkał się z zainteresowaniem przechodniów i mediów. - Od lat jesteśmy silnie związani z Powiślem. Chętnie wspieramy lokalne inicjatywy i instytucje, których celem jest propagowanie interesujących działań kulturalnych i edukacyjnych w tej części miasta. Pragniemy angażować się w inicjatywy, które mają realny wpływ na budowanie przyjaznej warszawiakom przestrzeni miejskiej oraz takiej, która sprzyjałaby ich integracji. Do naszych dotychczasowych aktywności na Powiślu, takich jak współpraca z Centrum Nauki Kopernik czy neon „Miło Cię widzieć” na Moście Gdańskim, teraz dołączyło partnerstwo z Muzeum nad Wisłą. Mamy nadzieję, że dzięki nowoczesnemu podejściu do edukowania i propagowania kultury, placówka ta szybko stanie się ważnym punktem na kulturalnej mapie Warszawy. Bardzo cieszymy się na dalszą współpracę oraz liczymy na wiele wspólnych ciekawych projektów – mówi Janusz Moroz, Członek Zarządu innogy Polska ds. Handlu.

W najnowszym wydaniu Przekroju Syreny zajmują rozkładówkę. - „Przekrój" ze swoją datującą się od 1945 r. historią, a przede wszystkim plejadą twórców, których zawodowe losy często sięgały jeszcze początków XX w., to duży fragment naszej sztuki współczesnej. Nazwiska autorów publikujących w magazynie budowały i budują świat kultury polskiej. W tym sensie jesteśmy więc nie tylko kwartalnikiem, lecz także instytucją sztuki i kultury. Partnerstwo z Muzeum Sztuki Nowoczesnej oznacza dla nas wymianę wiedzy i doświadczeń, dzięki której stworzymy wspólną platformę pomysłów i działań wspierających i popularyzujących sztukę. Tego rodzaju działalność warto podejmować i pielęgnować – każdy wspólny wysiłek w tym kierunku łączy zainteresowane strony i prowokuje do szukania nowych możliwości rozwijania i pogłębiania współpracy – mówi Monika Sękowska, menedżerka marki „Przekrój”.

- Jest nam niezmiernie miło, że możemy wesprzeć Muzeum i jego ciekawe inicjatywy i projekty wiedzą i doświadczeniem naszych prawników. Jako polska kancelaria, od lat angażujemy się w rozmaite działania na rzecz kultury i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego m.in. w Fundacji Edukacyjnej Jana Karskiego, współfinansując digitalizację zbiorów „Kultury Paryskiej”, dofinansowując akcję „W ramach ratowania” Fundacji PSW Promocji Sztuki Współczesnej. Partnerstwo z MSN doskonale wpisuje się też w naszą ideę „więcej niż prawo”, która znajduje wyraz m.in. w nowym projekcie kancelarii „DZP-spotkania ze sztuką” – mówi Krzysztof Zakrzewski, partner zarządzający kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Partnerem Strategicznym wystawy „Syrena herbem twym zwodniczna” jest Warexpo. Partnerami otwarcia: Austriackie Forum Kultury, ERCO, Whitestar, Tristan, a także Dzielnica Wisła - inicjatywa biura marketingu miasta Warszawy oraz Rok Rzeki Wisły. Partnerem fotograficznym otwarcia jest Getty Images.

kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
Media Relations Koordynator, EY
Tomasz Bogusławski

tomasz.boguslawski@pl.ey.com

tel: +48 22 557 68 24

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 231 000 pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.

EY ma biura w ponad 150 krajach, dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma blisko 2800 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.

EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 14 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.

EY od wielu lat na całym świecie wspiera inicjatywy związane ze sztuką. W Londynie jest partnerem Tate Britain i Tate Modern. Współpracuje także z British Museum czy National Gallery. Liczne projekty realizowane są także w Australii. W EY Polska działa inicjatywa EY Art Club promująca polskich artystów młodego pokolenia. Organizowane są spotkania z ludźmi sztuki, wykłady i wspólne zwiedzanie wystaw. Od 2017 roku EY Polska jest Mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Co roku otrzymuje tytuł Idealnego Pracodawcy według Uniwersum a także Najbardziej Pożądanego Pracodawcy w rankingu „Pracodawca Roku®” prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl

załączniki

kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
Media Relations Koordynator, EY
Tomasz Bogusławski

tomasz.boguslawski@pl.ey.com

tel: +48 22 557 68 24

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 231 000 pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.

EY ma biura w ponad 150 krajach, dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma blisko 2800 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.

EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 14 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.

EY od wielu lat na całym świecie wspiera inicjatywy związane ze sztuką. W Londynie jest partnerem Tate Britain i Tate Modern. Współpracuje także z British Museum czy National Gallery. Liczne projekty realizowane są także w Australii. W EY Polska działa inicjatywa EY Art Club promująca polskich artystów młodego pokolenia. Organizowane są spotkania z ludźmi sztuki, wykłady i wspólne zwiedzanie wystaw. Od 2017 roku EY Polska jest Mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Co roku otrzymuje tytuł Idealnego Pracodawcy według Uniwersum a także Najbardziej Pożądanego Pracodawcy w rankingu „Pracodawca Roku®” prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl