wydarzenia internet środowisko naturalne/ekologia towary konsumpcyjne

1 lutego - Międzynarodowy Dzień Bez Oleju Palmowego

01.02.2017 | WWF Polska

Rosnące zapotrzebowanie na olej palmowy stanowi obecnie jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla środowiska naturalnego. Pod nowe plantacje niszczone są cenne przyrodniczo obszary w południowo - wschodniej Azji, Afryce i Ameryce Środkowej. Dzień bez oleju palmowego w tym roku obchodzony jest po raz pierwszy w Polsce. Celem akcji jest zwiększenie świadomości w zakresie zagrożenia, jakie niesie za sobą jego produkcja dla lasów deszczowych, a także wpływu utwardzonego tłuszczu palmowego na nasze zdrowie. Pierwszym krokiem, który możemy zrobić, jest wyrobienie w sobie nawyku czytania etykiet i unikanie produktów, które zawierają olej palmowy lub poszukiwanie tych z certyfikatem.

Olej palmowy, ze względu na swój niski koszt jest najczęściej używanym olejem na świecie. Znajdziemy go w wielu produktach codziennego użytku, jest kluczowym surowcem dla rynku żywności, a także składnikiem kosmetyków takich jak mydło czy pasta do zębów.  Z powodu rosnącej populacji na Ziemi i coraz intensywniejszej konsumpcji, przewiduje się, że do 2020 roku, światowa produkcja oleju palmowego podwoi się, powodując jeszcze większą presję na środowisko. Niszczenie lasów tropikalnych pod plantacje oleju palmowego prowadzi do utraty bioróżnorodności i zagraża wielu gatunkom zwierząt, takich jak orangutan czy słoń sumatrzański. Wypalanie lasów deszczowych pod uprawy, poprzez wysoką emisję gazów cieplarnianych, przyczynia się znacząco do zmian klimatycznych oraz do pogarszania warunków życia społeczności lokalnych.

Aby zmniejszyć wpływ plantacji oleju palmowego na środowisko, WWF zachęca firmy do wybierania oleju palmowego z odpowiedzialnych źródeł oraz dołączenia do globalnego zrzeszenia firm - RSPO. Certyfikacja RSPO, to znaczy Okrągłego Stołu ds. Zrównoważonej Produkcji Oleju Palmowego (Roundtable for Sustainable Palm Oil), jest według WWF najlepszą istniejącą certyfikacją na rynku, która gwarantuje zrównoważony charakter upraw i wiarygodne kryteria środowiskowe.

„Olej palmowy jest bardzo tanim olejem, dlatego jest tak powszechnie wykorzystywany. Jednak co raz więcej świadomych problemu firm, decyduje się na wybór olejów certyfikowanych”  – mówi Paula Jeżak z WWF Polska. „Ważna jest także rola konsumentów, którzy mogą ograniczyć swój wpływ na środowisko poprzez unikanie produktów zawierających olej palmowy, wybieranie produktów oznaczonych certyfikatem lub po prostu ograniczając konsumpcję” – dodaje.

WWF we wrześniu 2016 roku stworzyło Ranking firm wykorzystujących olej palmowy. Ocenia on działalność 137 największych przedsiębiorstw z całego świata wykorzystujących olej palmowy (producenci żywności i kosmetyków oraz sieci handlowe). Wśród ocenianych firm, znajdziemy najbardziej znane marki na świecie.

Najnowszy Ranking pokazuje, że zarówno duże jak i małe przedsiębiorstwa mogą bez problemów pozyskiwać certyfikowany olej palmowy. Globalnie działające firmy osiągnęły najwyższe wyniki, wyznaczając tym samym kierunek zmian dla innych. Ich działalność daje przykład do naśladowania.

Wynik oraz proces przemian każdej z firm można zobaczyć na stronie Rankingu. Poprzez wyszukiwarkę możemy porównywać przedsiębiorstwa z każdego sektora, a także odnaleźć ulubione marki i okazać im swoje poparcie lub zachęcać do podjęcia zobowiązań poprzez portal Twitter. Polskie firmy po raz pierwszy zostały uwzględnione w międzynarodowym Rankingu, dlatego WWF oczekuje, że zmotywuje je to do podjęcia odpowiednich zobowiązań i w kolejnych latach polskie firmy będą uzyskiwać coraz lepsze wyniki.
 
Wyniki Rankingu znajdują się pod linkiem: palmoilscorecard.panda.org 

kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
Rzeczniczka Prasowa, Fundacja WWF Polska
Agnieszka Veljković

aveljkovic@wwf.pl

tel: +48 691 690 601

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
Rzeczniczka Prasowa, Fundacja WWF Polska
Agnieszka Veljković

aveljkovic@wwf.pl

tel: +48 691 690 601

informacje o firmie