wydarzenia technologie sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Disruptive Innovations – innowacje przełomowe czy zakłócające?

27.11.2015 | Znane Ekspertki

„W czym tkwi siła disruptive innovations?” – debata pod takim tytułem odbyła się w ramach II Tygodnia Znanych Ekspertek w mediach w czwartek 26 listopada w Centrum Prasowym PAP. W dyskusji zorganizowanej przez inicjatywę Znane Ekspertki oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka udział wzięły przedstawicielki świata biznesu, administracji publicznej oraz nauki.

- O innowacjach rozmawiamy już bardzo długo. Tak długo, że temat zaczyna się już nudzić, bo chcielibyśmy widzieć istotne zmiany, które posunęłyby polską gospodarkę do przodu. Dzisiaj jednak rozmawiamy o przełomowych innowacjach – powiedziała moderatorka panelu dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, Główna Ekonomistka Konfederacji Lewiatan, rozpoczynając dyskusję.

Uczestniczki debaty zastanawiały się, czy w najbliższych latach czeka nas jakaś przełomowa innowacja, która zmieni sposób funkcjonowania społecznego. Wśród historycznych przykładów przywoływanych jako tego typu zjawiska było wynalezienie maszyny parowej czy upowszechnienie Internetu. Współcześnie można spotkać się z poglądami, że tego typu innowacją jest np. wejście na rynek firmy Uber.

- W moim przekonaniu Uber to innowacja kontynuacyjna. Zdecydowanie poszerza rynek, dostarcza pewnej alternatywy, ale nie wypiera istniejących środków transportu. Stwarza też nowy rynek, np. dotyczący pracy dorywczej, dając ogromną elastyczność pracy. W momencie, w którym mam czas, możliwość, jestem wolny od obowiązków czy zajęć dodatkowych mogę pojeździć z Uberem i zarobić dodatkowo – przekonywała Ilona Grzywińska, Dyrektor Komunikacji, Uber.

Agata Wacławik-Wejman, Public Policy and Government Relations Manager Central and Eastern Europe w Google zwróciła uwagę na to, że pojęcie disruptive innovations należy rozumieć bardziej jako innowacje zakłócające niż przełomowe. – Wydaje mi się, że z Google pochodzi szereg innowacji o charakterze zakłócającym. Samo pojawienie się wyszukiwarki internetowej było dużym zakłóceniem tego jak uzyskujemy informacje, jak je wyszukujemy. Zmieniło też zasady funkcjonowania modeli biznesowych, które opierają się na dostarczaniu informacji  – powiedziała.

Wyszukiwarki to nie jedyne rozwiązania w internecie, które miały ogromny wpływ na wirtualną rzeczywistość. - W moim przekonaniu przełomowym wydarzeniem było pojawienie się mediów społecznościowych. Zmieniły sposób budowania relacji międzyludzkich, kontaktów, reagowania, okazywania emocji. To wielkie pole do popisu dla psychologów, socjologów – zauważyła Bożena Leśniewska, Członek Zarządu, w Orange Polska. - Dzięki internetowi, smartfonowi, mediom społecznościowym, zmienił się sposób życia, dokonywania wyborów, komunikowania potrzeb konsumenckich, co determinuje m.in. zmiany w modelach biznesowych – dodała.

Chociaż uczestniczki debaty często wspominały, że Internet był prawdziwym przełomem, dr Daria Tataj z Tataj Innovations zwróciła uwagę na fakt, że innowacje przełomowe mogą powstać poprzez inny sposób wykorzystania już istniejących rozwiązań. – Mówimy wszyscy, że Internet to przełom, ale przecież w momencie upowszechnienia była to technologia, która miała prawie 30 lat! W połowie lat 80. Tim Berners-Lee, pracując nad zupełnie innym projektem w CERN-ie, pomyślał, że warto byłoby wykorzystać tę starą technologię do komunikacji z naukowcami. Taki był początek WWW – przypomniała dr Daria Tataj.

Podczas debaty panelistki zwróciły również uwagę na zagadnienie regulacji prawnych w dziedzinie innowacji. Według ekspertek istotne kwestie to ułatwianie wejścia na rynek oraz wspieranie małych, rozwijających się projektów. – W moim przekonaniu administracja powinna przede wszystkim nie przeszkadzać, a tam gdzie jest to możliwe, usuwać bariery wejścia na rynek. Jeśli myślimy o innowacyjnych przedsięwzięciach, zwłaszcza tych o charakterze zakłócającym, to często są to projekty w początkowym stadium rozwoju, obarczone dużym ryzykiem. To są przedsiębiorcy, którzy potrzebują ochrony i zapewnienia im bezpieczeństwa, pewności działania – przekonywała Beata Lubos, Naczelnik Wydziału Polityki Innowacyjności w Departamencie Innowacji i Przemysłu Ministerstwa Gospodarki.

- Nie przeszkadzać – to pierwsza zasada. Musimy widzieć wiele rzeczy, które dzieją się równocześnie i musimy się do tego dostosowywać. To człowiek jest podstawą i źródłem wszelkich innowacji. Ponad 90% przedsiębiorstw w naszej rzeczywistości to małe firmy kierowane przez młodych ludzi. Drogą innowacji dla Polski jest stawianie na startupy – wtórowała jej prof. Anna Olejniczuk-Merta z Akademii Leona Koźminskiego.

Debata „W czym tkwi siła disruptive innovations?” odbyła się w ramach w ramach II Tygodnia Znanych Ekspertek w mediach, który odbywa się w dniach 23-29 listopada. Znane Ekspertki (www.znaneekspertki.pl) to inicjatywa zrzeszająca doświadczone top-specjalistki z różnych dziedzin. Jej celem jest zmiana stereotypowego obrazu eksperta w świadomości społecznej, gospodarczej i medialnej. Partnerem projektu oraz Tygodnia Znanych Ekspertek jest firma MasterCard.

informacje o firmie

ZNANE EKSPERTKI
www.znaneekspertki.pl

Znane Ekspertki to ogólnopolski projekt, którego głównym celem jest zwiększenie reprezentacji kobiet w programach informacyjnych i publicystycznych, zwłaszcza o tematyce ekonomicznej oraz na strategicznych konferencjach gospodarczych, relacjonowanych przez polskie media. Beneficjentkami tych działań są nie tylko ekspertki m.in. z różnych instytucji naukowych, firm doradczych, administracji publicznej, a także kobiety zasiadające w zarządach i radach nadzorczych spółek, zwłaszcza w kluczowych dla Polski obszarach, takich jak energetyka, finanse, czy nowe technologie. Jesteśmy przekonani, że zwiększenie widoczności kobiet w publicznej debacie podniesie jej jakość merytoryczną, kulturę, a ponadto jest zachętą dla młodych osób w dążeniu do rozwoju i awansu zawodowego.

informacje o firmie

ZNANE EKSPERTKI
www.znaneekspertki.pl

Znane Ekspertki to ogólnopolski projekt, którego głównym celem jest zwiększenie reprezentacji kobiet w programach informacyjnych i publicystycznych, zwłaszcza o tematyce ekonomicznej oraz na strategicznych konferencjach gospodarczych, relacjonowanych przez polskie media. Beneficjentkami tych działań są nie tylko ekspertki m.in. z różnych instytucji naukowych, firm doradczych, administracji publicznej, a także kobiety zasiadające w zarządach i radach nadzorczych spółek, zwłaszcza w kluczowych dla Polski obszarach, takich jak energetyka, finanse, czy nowe technologie. Jesteśmy przekonani, że zwiększenie widoczności kobiet w publicznej debacie podniesie jej jakość merytoryczną, kulturę, a ponadto jest zachętą dla młodych osób w dążeniu do rozwoju i awansu zawodowego.